Ride
Terug naar Nieuws

Aanpassingen theorie-examens

Het CBR past per 1 juli de theorie-examens voor motorfiets en bromfiets aan.

We gaan in het theorie-examen meer gebruik maken van examenvragen waarmee scherper getoetst kan worden of iemand de examenstof voldoende beheerst. Het aantal examenvragen blijft gelijk. Daarnaast wordt de slaagnorm iets aangepast en komt er in het nieuwe uitslagformulier uitgebreidere feedback over welke onderwerpen de kandidaat goed en minder goed kent.

Onderhoud

De aanpassingen komen voort uit periodiek onderhoud. Bij de invoering van het motor- en bromfietstheorie-examen werd er alleen getoetst met ja/nee-vragen. Intussen zijn er nieuwe vraagvormen zoals meerkeuze- en sleepvragen bijgekomen. En worden er vragen gesteld over onderwerpen als milieuwetgeving en nieuwe voertuigen zoals speed-pedelecs. Door de jaren heen is er dus veel veranderd en is onderhoud nodig.

Branche betrokken

Het CBR heeft de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV), de rijschoolbrancheverenigingen BOVAG, FAM, LBKR en VRB, Opleidings- en Trainingscentrum Rijden & Bergen (OTCRij) en een CBR-docent van de afdeling vakopleidingen met specialisatie A en AM uitgenodigd om mee te denken over een passende slaagnorm. Deze expertgroep heeft onder begeleiding van onderzoeksbureau RCEC aangegeven hoeveel vragen een kandidaat goed zou moeten beantwoorden om te slagen. Deze slaagnorm is overgenomen door het CBR. Het ministerie van I&W en de uitgevers van verkeersleermiddelen (de Koepel Kamer C) zijn meegenomen in de voorgestelde aanpassingen.

Slaagnorm

Op dit moment moet je bij beide examens nog 44 van de 50 vragen goed hebben om te slagen. Vanaf 1 juli zijn 43 goede antwoorden van de 50 voldoende om te slagen voor het bromfietsexamen en 41 van de 50 voor het motorexamen. Het theorie-examen voor de motor en de bromfiets zijn los van elkaar onderzocht, beoordeeld en gewogen.

Duidelijkere informatie op het uitslagformulier

De aanpassingen in zowel het motor-als het bromfietsexamen volgen op de eerdere aanpassingen in het theorie-examen voor de auto in 2019. De huidige 25 onderwerpen worden onderverdeeld in 8 onderwerpen, de inhoud van de onderwerpen verandert niet. Zo kan een kandidaat aan het einde van het examen de fout beantwoorde vragen niet meer inzien, omdat we hebben gemerkt dat dit kandidaten onvoldoende helpt. Daarnaast ziet vanaf 1 juli het uitslagformulier er anders uit. Daarop is goed te zien welk onderwerp de kandidaat goed en minder goed kent. Handig voor een eventueel herexamen.

Met deze aanpassingen willen we kandidaten nog beter voorbereid de weg op laten gaan zodat ze verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen en veilig thuiskomen.

Wat verandert er vanaf 1 juli?

  • Aan het einde van je examen krijg je gelijk de uitslag. Ook krijg je per examenonderdeel te zien hoe goed je deze hebt gemaakt. De vragen die je fout beantwoord hebt krijg je niet meer te zien.
  • Het uitslagformulier dat je per mail van ons krijgt ziet er anders uit; hierop kun je heel goed zien welke examenonderwerpen je goed en minder goed kent. Dit is handig voor je voorbereiding op een eventueel herexamen en op je praktijklessen.
  • De slaagnorm verandert voor het motor theorie-examen: het examen bestaat uit 50 vragen, hiervan moet je straks 41 of meer vragen goed beantwoorden.
  • De examenonderwerpen hebben we anders verwoord en samengevoegd tot acht onderwerpen.

De vragen in het theorie-examen motor gaan over acht onderwerpen:


OnderwerpOmschrijving van het onderwerp
Gebruik van de wegDe plaats op de weg, voorsorteren, inhalen, maximumsnelheid, stilstaan en parkeren.
Voorrang en voor laten gaanVoorrang geven op kruispunten, voor laten gaan bij afslaan en voor laten gaan van voetgangers.
Bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvresOnder andere over rijden op een autosnelweg of een rotonde. En wat je wel en niet mag doen bij bijvoorbeeld een militaire colonne of tijdens een bijzondere manoeuvre.
Veilig rijden met het voertuig en reageren in noodsituatiesHet gebruik van lichten, geven van signalen, zithouding, gebruik van helmen en reageren in noodsituaties zoals pech en een ongeluk.
Verkeerstekens en aanwijzingenVerkeersborden, verkeerslichten, verkeerstekens op het wegdek en aanwijzingen van bijvoorbeeld agenten.
Verantwoorde verkeersdeelname en milieubewust rijdenWelke kennis en vaardigheden zijn belangrijk voor een veilige verkeersdeelname en om zuinig te rijden? En welke risico's zijn er?
WetgevingDe algemene voorschriften uit de verkeerswetgeving en documenten die te maken hebben met het gebruik van het voertuig.
VoertuigkennisDe eisen die aan het voertuig gesteld worden zoals lading en verlichting, en kennis van bijvoorbeeld dashboardsymbolen en gebruik van spiegels.

Bron: CBR